شاخه ها

خبرنامه

به مرکز اخذ گواهینامه ایزو خوش آمدید........................................................برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 09124187969 , 09122928218 و 22714032 تماس حاصل فرمایید ویا از طریق فرم ارتباط با ما پیام خود را ارسال نمایید
اولین کاری که هنگام ارزیابی مشخصات تامین کننده مورد نظر - بر اساس گواهینامه ایزو9001 اش - باید انجام شود این است که آن ها باید یک کپی از گواهینامه خود را در اختیار شما قرار دهند. اگر شرکت براستی گواهی داشته باشد، آنها نباید مشکلی در ارائه یک کپی از گواهینامه شان به شما داشته باشند. وقتی شما این گواهینامه را در اختیار داشته باشید می توانید موارد زیر را بررسی نمایید:
 

1.تنها یک CB (مرجع صدور گواهینامه)( certification body)( registrar) اجازه دارد که گواهینامه ایزو 9001 را ارائه دهد. یک سازمان نمی تواند خودش به این کار مبادرت ورزد. بنابراین نام سازمان گواهی دهنده ( مانند DNV ،BSI ABS و...) را جستجو کنید

 
2.جستجوی اسامی مرجع اعتبار بخشی(AB)( مانند ANAB, UKAS و...). اگر شما لوگوی مرجع اعتبار بخشی (Accreditation Body) را مشاهده نمودید، شما می توانید دریابید که آیا این اعتبار دهنده (AB) عضو رسمی انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF- International Accreditation Forum) است یا خیر. اگر هیچ لوگوی رسمی از مرجع اعتبار بخشی در گواهینامه وجود نداشته باشد شما باید به صلاحیت CB برای ممیزی مشکوک شوید. یک مرجع صدور گواهی نامه ممکن است در پی کسب مجوز اعتبار نباشد، همچنین ممکن است قابلیت نشان دادن توانایی های خود را داشته باشد یا خیر. در اینجا گزیده ایی از وب سایت ایزو را می خوانید: "در بیشتر کشورها، اعتبار گذاری  یک انتخاب است، نه یک اجبار، اما این واقعیت وجود دارد که وقتی خود CB اعتبار بخشی نشده، نمی تواند اعتبار بخشی کند و نتیجتا، آن CB معتبر نیست. بطور مثال یک CB که در سطح ملی، در یک بخش خیلی خاص فعال است ممکن است از چنان اعتباری برخوردار باشد که مزیتی را در هزینه کردن جهت اعتبار بخشی خود احساس نمی کند. گفته می شود که بسیاری از مراجع صدور گواهینامه، حتی زمانی که اجباری وجود ندارد، بمنظور اینکه تاییدیه ایی مستقل از دیگر قابلیت هایشان را ارائه کنند، در پی کسب مجوز برای اعتباربخشی خود می باشند."

3.اگر نام CB بر روی گواهینامه وجود داشته باشد، سریع ترین راه برای پیدا کردن اینکه گواهینامه معتبر است این است که مستقیما با CB تماس گرفته شود و از آنها بخواهید که بررسی کنند که آیا چنین گواهی صادر کرده اند. به CB توضیح دهید که این اطلاعات را برای چه می خواهید و آنها می بایست از طریق واحد ویژه ایی که برای اطلاع رسانی برای چنین وضعیت هایی در نظر گرفته شده، دسترسی شما به چنین اطلاعاتی را ممکن سازند.

4.به یاد داشته باشید که اگر یک CB به کارخانه A گواهی بدهد به این معنی نیست که کارخانه های B و C – کارخانه هایی که در یک گروه فعالیت می کنند -  هم می توانند گواهی اخذ نمایند. معمولا این گواهینامه ها دقیقا به شما می گویند کدام فرآیندها و کدام مکان مورد اعتبار بخشی قرار گرفته است. بنابراین مکان و فرآیندهای خاص طرف تامین کننده تان  را مورد بررسی قرار دهید.

5.اطمینان حاصل نمایید که گواهینامه منقضی نشده باشد. اگر تاریخ گواهینامه به اتمام رسیده باشد شما می توانید دلیل انقضاء را از شرکت جویا شوید. دلایل معتبر نبودن یک گواهینامه می تواند به موارد زیر مربوط باشد:
الف. آنها برای اعتبار بخشی مجدد گواهینامه ممیزی شده اند، اما CB در تهیه بموقع گزارش ممیزی ناتوان بوده و بنابراین آنها قادر به برطرف ساختن بموقع عدم انطباق ها نبودند. در این حالت شما باید قادر به تهیه یک کپی از گزارش ممیزی گواهی نامه باشید.
ب. آنها برای ممیزی برای اخذ مجدد گواهینامه شان آماده نیستند و تصمیم به تعویق آن گرفته اند. در این حالت شما باید منتظر مشاهده برنامه ممیزی و تاریخ ممیزی جدید باشید.

6. اگر دسترسی به اینترنت دارید، شما می توانید مستقیما به وب سایت CB مراجعه کرده و از لیست مشتریان، تامین کننده مورد نظر را جستجو کنید.

همه گواهینامه ها در یک سطح نیستند
خوشتان بیاید یا نه، همه ی مراجع صدور گواهینامه از استانداردها و اصول ممیزی یکسانی پیروی نمی کنند. به عبارت ساده تر، برخی از CB ها بهتر از دیگران هستند.
در مواردی که CB اعتباربخشی شده در حال فعالیت است در حالی که اعتبارش در حالت تعلیق است،   آنها تا زمانیکه عملکرد ممیزی شان همتراز با عملکرد ممیزی مرجع اعتبار بخشی شان (AB) و همچنین استاندارد ممیزی ایزو نباشد، اجازه ارائه گواهینامه بهمراه لوگوی مرجع اعتبار بخشی(مثلا ANAB  و UKAS و غیره) را ندارند.
زمانی که سازمان با یک CB که عملکرد مناسبی ندارد ممیزی می شود، تنها کسی که ضرر می کند خود سازمان است، چرا که آنها فکر می کنند که سیستم مدیریت شان با استاندارد مطابقت دارد، اما در حالی که چنین سیستم مدیریتی ممکن است فرصت های بسیاری زیادی برای بهبود داشته باشد، که از دست می رود. در برخی موارد نیاز به این بهبود ضروری است. مشکل اینجا فقط "عدم انطباق با استاندارد" نیست بلکه همچنین عدم دستیابی به منافع کامل-بهبود فرآیندها و کسب و کار- طی اخذ گواهینامه می باشد.
البته همه ممیزی ها بر پایه یک برنامه نمونه انجام می شوند، با این حال اگر یک CB تصمیم به ممیزی در روز های کمتر از روز های توصیه شده توسط انجمن بین المللی اعتبار بخشی(IAF) و یا دیگر نهاد های مشابه بگیرد، ممکن است شما قادر نباشید بطور واقعی یک نمونه مناسب و بارز از آنچه که ممیزی باید باشد، را داشته باشید.